....en barnklädestokig sexbarnsmamma.

Det här med ekonomi.

Kategori: Tips & erbjudanden

Ett ämne som inte är så jättekul för alla är ekonomi. Jag tycker oftast att det är tråkigt men ju mer jag lär mig om det, desto intressantare blir det faktiskt. Jag har haft svårt att förstå t.ex räntor, vad det ger för resultat när jag jämfört med olika sådana. Jag har fortfarande svårt att förstå mer ingående & det tror jag har med mitt mattesinne att göra, det är rätt obefintligt. Men - något som intresserar mig på riktigt är sparande. Jag försöker verkligen att bli bättre på det. Det här med att kunna tänka FRAMÅT, inte bara idag eller nästa vecka. Att planera år framåt & tillåta sig att göra det eftersom den kontrollerar vad man har för utrymmen till allt från boende & intressen.
Sparande är superviktigt. Det ger ju en trygghet i livet såklart men något jag tycker är minst lika viktigt är tryggheten att veta om att man har ett skyddsnät utifall att något oväntat skulle ske. Först & främst är det för mig släkt & vänner - att veta om att andra ställer upp om det behövs. Men alla har inte den tryggheten. Långt ifrån alla har andra att vända sig till när livet kommer med en kris. Så om man är i akut behov av pengar är det ju en himla tur att företag som lånar ut pengar finns. Inte för att det ska vara det första valet eller att man lånar utan att jämföra & fundera, men att möjligheten finns i landet där man bor är för mig ännu en trygghet att veta om. Som hos Flexlimit där man kan betala av lånet på en gång eller dela upp det på flera, i sin egen takt.
 
Men som sagt - det viktigaste är att var & en har koll på sin personliga ekonomi. Tänk på att spara, om så bara en hundralapp i månaden. Det är mer än 0 kronor, eller hur? Det du har kvar dagen innan lön kanske också kan läggas in på sparkontot. Nästan så att man kan tävla med sig själv varje månad & se hur mycket som kan sparas undan!
RSS 2.0