....en barnklädestokig sexbarnsmamma.

Selektiv mutism.

Kategori: Selektiv mutism, Vardagen

Just nu gråter jag väldigt lätt. Alla hormoner i kroppen gör mig jättekänslig. Annars är jag inte alls sån, snarare tvärtom. Men nu får jag lätt tårar i ögonen när jag läser om saker. Hur som helst.. Igår var Seven på bibblan med en kompis. Man kan låna en dator där för att sitta & spela en stund, men för att boka en måste man ha en egen kod som man ber om. Seven ville ha en kod för att själv kunna boka tid så han smsade mig om han fick skaffa det. Jag funderade först på hur han skulle lösa det iom att han har selektiv mutism, men jag sa såklart Ja & väntade på att höra hur det gick. Efter en stund skickade han koden till mig så det hade han ju lyckats ordna på egen hand. Jag blev nyfiken & frågade hur han hade frågat efter den, om han pratade eller skrev på en lapp. Han svarade att han hade pratat. Jag berömde honom & sen började jag gråta. Alltså inget fint litet gråt utan storbölade.
 
Det är så stort & modigt. Han som alltid varit tyst & jag har fått prata åt honom. Gör fortfarande, han pratar inte med sina vänner eller i skolan. Men personalen på bibblan, där vågade han. Jag är så stolt!

KOMMENTARER:

  • Lisa säger:
    2017-12-15 | 15:38:26

    Modigt av honom! När märkte ni att Seven har selektiv mutism? Har en son på 2,5 som pratar jättebra och har gjort länge men på förskolan pratar han inte alls. Nåt enstaka ord har han väl sagt under det dryga år han har gått där men annars skakar han på huvudet/nickar eller visar på annat sätt vad han vill. När jag kommer och hämtar pratar han på som vanligt. Jag har frågat honom om det och han säger att han bara vill prata hemma och inte på förskolan. Har Seven aldrig pratat på förskolan/skola? Pratar han med dig/er om ni tex har besök? Ursäkta för många och kanske lite närgångna frågor.

    Svar: Seven var alltid tyst ute sen han var väldigt liten. Han var alltid tyst runt andra människor. Han pratade aldrig på dagis men han pratade oftast med mig om vi hade besök men inte alltid. Sen blev han äldre & han pratar inte i skolan heller, inte med lärare eller med sina kompisar. Han pratar dock med syskonens kompisar här hemma & kan ringa släkt han inte träffat på många år & prata i videosamtal. Så det är verkligen en selektiv mutism.. :)
    Cim von Wowern

  • Jenny Lindgren säger:
    2017-12-15 | 15:52:02

    🤗😻👏❤

  • Frida säger:
    2017-12-15 | 22:55:34

    Åh så grymt och stort gjort! Får också en tår i ögat.

    Svar: Verkligen STORT!
    Cim von Wowern

Kommentera inlägget här:

RSS 2.0