....en barnklädestokig sexbarnsmamma.

Bedömningssamtal.

Kategori: Graviditet

Vilken lång förmiddag. Upp innan kl 06 & iväg till Örebro med bussen kl 07. Star fick fixa iväg Seven & Ninja när hon skulle till skolbussen så det gick bra, men jag tog med mig Oxy & Isis för Oxy slutar tidigare i skolan än dom äldre. Svärmor mötte upp oss när bussen kom in kl 08 & passade barnen medans jag skyndade mig upp till mötet. 08:12 var jag uppe på rätt våning & hade tid kvart över. Väntar & väntar.... väntar.... alla andra får gå in men inte jag. När klockan är halv frågar jag om jag sitter i fel väntrum men nej, jag ska bara sitta ner & vänta. 08:50 kommer läkaren! Alltså över en halvtimme sen & säger inte en nån ursäkt till mig. Som om jag haft tid att sitta där hela dagen. Bussen hem gick 09, nu fick vi ta den kl 10. 
 
Hur som helst, jag är trevlig ändå & hälsar på en student som följer med in. Läkaren har ingen koll alls på var vi ska vara & det är lite förvirrande där innan vi får ett rum som passar för ändamålet. Jag gråter dock innan jag hunnit sitta 30 sekunder på stolen. Läkaren är riktigt kall & elak. Säger att det inte är jag som bestämmer & bla bla. Jag säger att "Nej det vet jag men jag måste väl få ha åsikter kring det?" När jag gråter så säger hon att det inte var meningen att låta så hård, ändå behåller hon samma ton hela samtalet ut. 
 
Till att börja med kan hon inte se mina journaler längre bak än med Seven av nån anledning? Och säger då att jag har ju inte fött barn spontant förrän v 38 & 39. Jag säger att jag har fött ett barn i v 36 också, vilket hon inte tror på först: "jag kan ju inte se så långt bak" men jag säger igen att jag födde mitt andra barn i 36+1. Då säger läkaren "Ja i v 36 ska vi ju inte sätta igång dig!" ....nej, jag är i v 37 nu? Vad har det med saken att göra? Grejen är den att jag fött 3 av 4 barn i v 36 & 38, Oxy är född i v 39 & Isisi är också född i 38 men blev igångsatt så det räknas inte.
 
Läkaren säger sen att Karlskoga där jag födde Isis har skrivit att jag inte var kroppsligt mogen senaste gången, samtidigt bedömde sjukhuset där dom kollade två dagar innan att jag var det. Jag var öppen mer då än två dagar senare. En timme innan Isis föddes kände dom inte ens tappen. Försökte därmed förklara hur min kropp funkar & läkaren skrattade i stort sett bort det. En läkare borde väl veta att alla kroppar är olika? 
 
Jag förklarade att jag inte har värkarbete innan längre utan jag får krystvärkar när vattnet går, vilket kommer från ingenstans. "Ja det gick ju fort sist när det väl var igång" sa hon. "Ja det tog 7 min." Ändå förstod hon inte rädslan jag berättade om, att vara 4 mil från sjukhuset, hemma med 5 barn. 
 
Först sa hon att inte tidigare än den 27 Dec ville hon gå med på. Jag grät under hela samtalet. Uttryckte hur rädd jag är, att det var skönt sist för jag var på plats & var trygg även om jag fortfarande var rädd för att föda. Men jag var PÅ PLATS. Efter mycket om & men kunde hon gå med på 22 Dec. "Om det inte är fullt & vi måste göra en gynkoll på morgonen för att kontrollera hur moget det är."  Jag vet inte hur jag ska tolka det. Skickar hon hem mig annars? Jag hade gärna sett att hon hade sagt 21 Dec i alla fall eftersom att det kan ta 1-3 dygn innan det sker något med en igångsättning. Men ville bara där ifrån & godtog 22 Dec. Nu på fredag alltså. Kan ju hoppas att jag hinner hem till julafton.
 
Är så himla besviken på bemötandet. Varför jobbar man med människor när man tydligen inte har någon som helst människokännedom eller omtanke?
 
 
Uppdatering: mailade avd.chefen & bad att få träffa en annan läkare på fredag, vilket hon noterade & skrev att det jobbar flera där då så det borde gå att ordna.
 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2017-12-18 | 13:22:30

    Åh vad kall hon låter. Om man har någon framför sig som börjar gråta borde man väl känns lite empati.
    Synd inte k var med så han kunde stå upp för dig och stötta dig, men han kanske inte kunde få ledigt? Hur reagerade han när han fick höra om bemötandet? Tur svärmor kunde ha barnen under tiden.

    Svar: Nej han vill ogärna ta ledigt nu innan han ska vara ledig under jullovet. Han är ledig alla skollov. Ja han tycker också att det låter som en helt fel person att bemöta personer! Jättekall, inga ansiktsuttryck & ingen känsla alls för att möta en annan persons rädsla. Den studerande eleven som satt bakom såg ledsen ut hon med.
    Cim von Wowern

  • Anonym säger:
    2017-12-18 | 13:52:45

    Tycker du ska gå vidare med detta. Kontakta hennes chef och berätta vilket bemötande du fick.

    Svar: Jag ska göra det sedan.
    Cim von Wowern

  • Anonym säger:
    2017-12-18 | 14:56:40

    Men shit! Snacka om att hon valt fel yrke! Kräv att aldrig mer träffa just den läkaren. Det är din rätt.

    Svar: Det ska jag dock undersöka imorgon. Om det finns nån annan läkare att träffa på fre istället...
    Cim von Wowern

  • Jenny Lindgren säger:
    2017-12-18 | 16:05:33

    Är ju själv sjuksköterska & så som du beskriver det ska man INTE behöva bli behandlad!! Big no no för det bemötandet!! 😠. När du orkar sen när allt lugnar ner sig ska du absolut ta upp detta med hennes verksamhetschef! Hon kanske även behandlat andra lika respektlöst så det är bra att sånt kommer fram. Håller tummarna för dej att det sätter igång spontan för dig närmsta dagarna istället! 🤗🤰👶

    Svar: Tack! Jag har mailat avd.chefen som lagt fram att jag inte vill träffa denna läkare på fredag. Hon svarade att det borde gå då det jobbar flera där då.
    Nej spontant får du inte hoppas på. Blir igångsatt av en anledning. ;) Sätter det igång hemma så hinner jag tyvärr inte in...
    Cim von Wowern

  • Anonym säger:
    2017-12-18 | 16:49:41

    Här sätter dom helst inte igång om kroppen inte är redo och mogen. Då blir man hemskickad efter möjligtvis en hinnsvepning.

    Svar: Ja risken är ju det. Och sist bedömde två sjukhus helt olika alltså... ena sa att jag var mogen, andra att jag var. En hinnsvepning kommer jag vägra. Det får INTE starta hemma.
    Cim von Wowern

  • Camilla säger:
    2017-12-19 | 03:31:43

    Blir så ledsen av att läsa detta. Håller iallafall alla tummar att du blir igångsatt på fredag och att det går lagom snabbt så du ärhemma till jul. Kram!

    Svar: Tack!
    Cim von Wowern

  • Jenny Lindgren säger:
    2017-12-19 | 18:59:51

    Nä just det ja..😮🤐. Det är ju sjukt om nåt, att när man har- inte bara en gång- utan vid flera tillfällen haft så snabba förlossningar där värkarbetet uteblivit & det bara sagt poff efter vattenavgång så bör det ju finnas anledning till att ge dig andra förutsättningar än bara " vänta & känna efter"....😓

    Svar: Men eller hur! Det går inte att behandla alla som om dom är förstföderskor. Någon som fött 5 barn känner sin kropp & har oftast ett särskilt mönster, en del föder långsamt, andra bara PLOPP. Det måste man ju se till individen...
    Cim von Wowern

  • Asta säger:
    2017-12-19 | 22:21:07

    Skit dåligt bemötande! Vad hände med den personliga vården?? 😡😡 Kram på dig fina du~ håller alla tummar och tår för att det nu kommer trots allt att gå smidigt för dig.

    Svar: Tack!
    Cim von Wowern

Kommentera inlägget här:

RSS 2.0